Konspekt ten jest przeznaczony do zajęć świetlicowych z uczniami klas 0-1
Temat: Tworzymy grupę świetlicową.
Czas trwania: 30 – 40 min Liczba i wiek uczestników: 14-16 osób, 6 –7 lat Cele: nawiązanie kontaktu, kształtowanie otwartości w stosunku do innych osób, integracja grupy. Metody: podająca, praktyczna, eksponująca Forma pracy: indywidualna, grupowa Środki dydaktyczne: kartony A4, kredki bambino, nożyczki, kleje, kłębek włóczki, arkusz szarego papieru
Przebieg zajęć: Podanie dzieciom informacji na temat celów i sposobu prowadzenia zajęć.
Zabawa „Witam wszystkich, którzy...” – mają zielone oczy, mają krótkie włosy, są w spodniach itp. Wszyscy wymienieni krzyczą głośno „hej!”
Autoprezentacja – osoba prowadząca przedstawia się i prosi dzieci o podanie takiej formy imienia, w jakiej chciałyby, aby się do nich zwracano. Dzieci wykrzykują swoje imiona, a wszyscy powtarzają, je chórem.
„Gra w imiona”. Pierwsza osoba z kręgu podaje swoje imię. Następne dziecko mówi: „Mam na imię..., a to jest...” i wskazuje swojego poprzednika. Zabawa trwa, dopóki nie obejdzie się całego kręgu.
„Wiem o Tobie..., chcę się dowiedzieć..” – uczestnicy siedzą w kręgu. Osoba, która trzyma kłębek wełny mówi o sobie 2-3 zdania. Nawija włóczkę na palec i rzuca kłębek do kogoś w kręgu. Ten opowiada o sobie, po czym zatrzymuje nitkę, rzucając kłębek itd. Gdy wszyscy opowiedzą o sobie i są połączeni nicią z kłębka, zaczynają zwijać nić. Osoba, która ma koniec nitki, patrzy, do kogo ona biegnie, i mówi: „Wiem o Tobie..., a chciałabym się jeszcze dowiedzieć...” i zadaje pytanie, odrzucając kłębek. Nitka jest zwijana, a osoba, gdy odpowie, rzuca do następnej, zadając pytanie itd., aż nitka zostanie zwinięta.
Rysunkowa autoprezentacja. Wszyscy rysują swoje portrety i podpisują wybraną przez siebie formą imienia (wskazana pomoc prowadzącego). Prezentują prace w kręgu, mówiąc: „To ja Ania. Lubię...” wykonane rysunki przyklejają na dużym arkuszu papieru. Powstaje w ten sposób portret „Świetlicowa gromada”
Zakończenie zajęć: Dzieci stają w kole i trzymają się za ręce. Prowadzący zajęcia wypowiada słowa: „Iskierkę puszczam w krąg, niech powróci do mych rąk”. Poprzez uścisk dłoni, dzieci przekazują sobie iskierkę.
opracowała: Aleksandra Grad - Depta nauczyciel świetlicy Szkoła Podstawowa Nr 344 w Warszawie |